ensam vårdnad..

Vissa har frågat mig varför jag inte har ensam vårdnad om Kasper. Jag har gemensam vårdnad nu med C. Och bara för att vi har gemensam vårdnad så bryr sig inte pappan mer för det. Ensam vårdnad är egentligen bara papper, men jag har fortfarande skyldighet att se till att C får träffa Kasper precis när han vill, och inte hindra umgänge. Han har fortfarande rätt att träffa Kasper om jag skulle haft ensam vårdnad. Vissa verkar tro att när man har eller ska ha ensam vårdnad när barnet är fött, kan man hota med "gör si och så, annars får du inte träffa barnet.." "gör det och det, annars är du en dålig pappa." För min egen skull tycker jag det är rätt störande och frustrerande att pappan kan bete sig hur som helst och agera som pappa lite då och då när han känner för det (då menar jag pappor i största allmänhet) medans vi mammor som tar hand om våra barn på heltid sitter och väntar på att pappan ska "bli pappa" igen.. Men det är klart att jag vill att Kasper ska ha kontakt med sin pappa sålänge han inte är dum eller skadar Kasper, håller på med droger, är en skada för Kasper på det sättet, det är det sista jag vill, att Kasper ska vara "utan" pappa.
Och tyvärr kan man inte tvinga en person att vara pappa eller umgås med sitt barn, och det tänker jag inte göra heller. Det är verken barnet eller mamman som förlorar på det, det är pappan som förlorar den där viktiga anknytningen mellan barnet och föräldrarna när dom är så pass små. Eller har jag fel?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0